1)      لبخند بزنید: افراد کمتر دور شخص اخمو ،جمع میشوند اگر میخواهید با همکاران خود رابطه شاد و دوستانه ای داشته باشید ،سعی کنید،همیشه نگرش مثبت و خوبی نسبت به کار و زندگی داشته باشید .اغلب وقتها لبخند بزنید . با این کار به دیگران ،انرژی مثبت منتقل میکنید .

2)      قدر شناس باشید: همیشه به دنبال یافتن یک نکته یا ویژگی مثبت در دیگران باشید و به آنان بگویید که چه ویژگی های خوبی دارند .سخاوتمند باشید و با کلمه های محبت آمیز ،دیگران را تشویق کنید .وقتی کارمندی را صدا میزنید تا به اتاق شما بیاید ،به او خوش آمد بگویید تا احساس خوبی داشته باشد .اگر دیگران بدانند که قدر دان آنان هستید ،آن گاه بهترین کارهایی را که دوست دارید ،برای شما انجام میدهند.

3)      به دیگران توجه کنید: به آنچه در زندگی دیگران اتفاق می افتد ،توجه کنید .رویداد های مهم شادی بخش (تاریخ تولد،ازدواج) دیگران را به آنان تبریک بگویید و در شرایط ناگوار مانند بیماری و فوت عزیزان  با انان هم دردی کنید .با افراد تماس چشمی بر قرار کنید و با حالت صمیمیت ،دیگران را به اسم کوچک صدا بزنید.به نظر های افراد گوش داده و به آنان اهمیت بدهید .

4)      گوش دادن موثرراتمرین کنید: گوش دادن روشی است که میخواهید به دیگران نشان دهید که به طور واقعی نظر های آنان را میشنوید .((گوش دادن موثر))یعنی به زبان خودتان آنچه را که دیگران می گویند،بازگو کنید .وقتی به حرفهای همکاران خود ،دقیق گوش میدهید ،آنان شما راتحسین میکنند.

5)      افراد را دور هم جمع کنید: محیطی به وجود آورید که دیگران به کار گروهی تشویق شوند .با همه افراد به عدالت و مساوی رفتار کنید و از تبعیض و از پارتی بازی خودداری کنید .وقتی مطلبی را میشنوید ،اگر فردی معتمد و منصف باشید افراد بیشتر به شما اعتماد میکنند.

6)      تضاد ها را حل کنید: وقتی افراد دور هم جمع میشوند اگر تضادی به وجود آمد ،آن را حل کنید .یادبگیرید که یک میانجی خوب باشید . اگر همکاران،راجع به مسایل کاری ،جر و بحث کردند،جلسه ای با حضور آنان برگزارکنید و مشکل ها را حل کنید .اگر این چنین نقش رهبری را ایفا کردید ،مورد احترام و تحسین اطرافیان قرار میگیرید.

7)      ارتباط شفاف بر قرار کنید: توجه خاصی به آنچه می گویید و اینکه چه طور می گویید،داشته باشید.یک ارتباط گر روشن و شفاف ،کمتر با همکاران خود ،دچار سوءتفاهم و اختلاف می شود .نفوذ کلام و بلاغت ،نشان از فراست،هوش و بلوغ فکری شما میدهد و این ارتباطی به سن شما ندارد .اگر به آنچه که میگویید ،توجه نکنید،دیگران نیز به حرفها و عقیده هایتان اهمیتی نمی دهند.

8)      شوخ طبع باشید: نترسید از اینکه با دیگران شوخی و بذله گویی میکنید .بسیاری از افراد ،گرد کسانی جمع میشوند که بتوانند شادی را برای آنان فراهم کنند و لبخند بر لبانشان بنشانند.

9)      از دریچه چشم دیگران به موضوع ها بنگرید: هم دلی به معنی اینکه خودتان را جای دیگران بگذارید و احساس آنان رو درک کنید و سعی کنید حادثه ها را از چشم انداز دیگران ببینید . شما میتوانید با حس کردن هیجانات خودتان ،وضعیت روانی خودتان را حفظ کنید.در حالی که اگر از درک هیجانهای دیگران غافل شوید ،نمی توانید توجه آنان رو جلب کنید .افرادی که از شناخت ،درک هیجانها و احساس های دیگران عاجزند ،در ابراز هم دلی با دیگران هم ناتوانند.

10)  شکایت نکنید و نق نزنید: هیچ چیز بد تر از یک شاکی یا نق زن حرفه ای نیست .اگر به سادگی راجع به هر موضوعی عصبانی شوید ،دیگر روز خوشی برای شما باقی نمی ماند .سعی کنید همیشه نسبت به اطرافیان ،گذشت داشته باشید و موضوع ها را آسان بگیرید تا از این طریق ،بر اعتبار و محبوبیت خود نزد دیگران بیفزایید.

سیروس آقایار

کارشناس ارشدمدیریت منابع انسانی

منبع من:مجله شادکامی شماره 45

نظرات 1 + ارسال نظر
[ بدون نام ] یکشنبه 13 آبان‌ماه سال 1386 ساعت 06:52 ق.ظ

ادامه بده ممنونم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد