توجه به مادران

براساس تحقیقات انجام شده دانشمندان ژاپنی ، بچه هایی که مادران آنها حتی در ماههای نخست بارداری اقدام به استعمال دخانیات کرده اند ، در مقایسه با دیگر همسالان خود ۳برابر بیشتر در معرض ابتلا به چاقی قرار دارند ؛ اگرچه علت اصلی این موضوع بدرستی مشخص نشده است ، اما تصور می شود که کشیدن سیگار، جنین را از دریافت مواد غذایی مورد نظر از بدن مادر محروم می کند.
همچنین فرزندان مادرانی که در دوران بارداری صبحانه را از برنامه غذایی روزانه خود حذف می کنند نیز بیشتر در معرض ابتلا به چاقی قرار دارند بنابراین می توان گفت که کشیدن سیگار در دوران بارداری حتی در ماههای نخست می تواند سلامت کودک را در طولانی مدت تحت تاثیر خود قرار دهد. به عبارت دیگر تغذیه نامناسب مادر در این مدت سبب ایجاد تغییرات نامطلوب در عادات غذایی کودک پس از تولد خواهد شد.
اما خبری خوش برای کسانی که میوه های مغزدار را به صورت پخته شده مصرف می کنند. براساس مطالعات انجام شده ، مصرف میوه های مغزدار یا آجیل به صورت آب پز از بدن در برابر بیماری های گوناگون محافظت می کند. این در حالی است که مصرف آجیل به صورت خام ، خشک شده یا شور چنین پیامدهایی را تضمین نخواهد کرد. این گروه از مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان هایی هستند که از سلول های بدن در برابر بیماری هایی مانند سرطان ، دیابت و همچنین بیماری های قلبی محافظت می کنند. بهترین راه برای حفظ این آنتی اکسیدان ها، پخت مغز میوه ها د ر آب است ؛ اگرچه مواد فتوشیمیایی از نظر تغذیه حائز اهمیت نخواهند بود، اما در جلوگیری از ابتلا به بیماری ها و حمله حشرات در گیاهان نقش موثری را ایفا می کنند و به نظر می رسد از این ویژگی می توان در انسان ها نیز برای مقابله با بیماری ها استفاده کرد.
در هفته ای که گذشت ، محققان کالیفرنیا اعلام کردند که نیکوتین عوارض و علائم ابتلا به پارکینسون را کاهش می دهد و سبب به حداقل رساندن ناتوانی و ضعف ناشی از ابتلا به پارکینسون و روشهای درمان این بیماری می شود. به نظر می رسد نیکوتین تنها دارویی است که بدون بدتر شدن شرایط بیماری ، ناتوانی حرکتی ناشی از این بیماری را کاهش می دهد. بیماری پارکینسون در نتیجه مرگ سلول های مغزی مولد دوپامین ایجاد می شود. دوپامین یک ماده شیمیایی ناقل پیامهای عصبی است که در حرکت نقش بسزایی دارد؛ اگر چه درمان های دارویی بروز نشانه ها و علائم بیماری را به تاخیر می اندازد اما تاکنون درمان مناسبی برای این بیماری یافت نشده است.
داروهایی که از سوی پزشکان برای کنترل فشار خون در بدن تجویز می شوند، می توانند عوامل زمینه نیاز بروز آلزایمر را در انسان ها از میان بردارند. این داروها از ایجاد پروتئین بتاآمیلوئید در مغز که در بروز بیماری هایی نظیر آلزایمر تاثیر می گذارد، جلوگیری می کند. رسوب این ماده در مغز منجر به ایجاد آلزایمر خواهد شد.چرا هر سال تعداد زیادی از زنان باردار در اثر ابتلا به مسومیت بارداری جان خود را از دست نمی دهند؟ مک اسپوم یا نمک فرنگی ، حاوی سولفات منیزیم است و این ماده به عنوان یکی از موثرترین روشهای درمان مسمومیت حاملگی مورد توجه قرار گرفته است.
این ترکیب بسیار ارزان قیمت است و به آسانی می توان از آن استفاده کرد، بنابراین مصرف این ماده به عنوان تنها روش درمانی موثر، باید مورد بررسی و تحقیق قرار گیرد تا از عوارض ناشی از ابتلا به این بیماری در زنان باردار جلوگیری شود.محققان امریکایی دریافته اند که ۲ ناحیه از مغز در خوش بینی افراد نقش دارد و بر این اساس می توان با فعال کردن این دو ناحیه از ایجاد افسردگی جلوگیری کرد. مثبت اندیشی و امیدوار بودن نسبت به آینده سبب فعالیت این ناحیه می شود که به صورت ۲عضو بادامی شکل در اطراف کورتکس مغز قرار گرفته است ، بنابراین هرگونه ایجاد اختلال در عملکرد این دو بخش سبب ایجاد افسردگی می شود و با تشخیص علل اختلال در این نواحی می توان افسردگی را براحتی درمان کرد.آمفتامین ماده ای است که به صورت بخور یا محلول به عنوان مسکن یا آرام بخش مورد استفاده قرار می گیرد و افرادی که از این ماده استفاده می کنند پس از یک بار استعمال دوباره به مصرف آن روی خواهند آورد. میدوکائین نوعی ماده بی حس کننده است که در دندانپزشکی برای بی حس کردن لثه از آن استفاده می کنند. تزریق این ماده در مغز، علاقه به مصرف مجدد آمفتامین یا مواد مخدر را کاهش می دهد. به عبارت دیگر، این ماده با غیرفعال کردن بخشی از مغز که به اصطلاح خربروریل نام دارد، مصرف داروهای مخدر را کنترل می کند، بنابراین محققان امیدوارند بتوانند در آینده از این روش برای درمان اعتیاد استفاده کنند.
براساس آخرین تحقیقات محققان امریکایی ، دوپامین که نوعی ماده شیمیایی انتقال دهنده پیامهای عصبی حسی و حرکتی است در چاقی افراد بسیار موثر است.
موشهای چاق دارای سطح پایین تری از گیرنده دوپامین در سلولهای مغزی هستند. محدود کردن مصرف مواد غذایی در این موشها سبب افزایش سطح گیرنده دوپامین در این سلولها می شود. با استفاده از نتایج به دست آمده می توان به شواهد بیشتری مبنی بر نقش عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی در بروز پدیده چاقی در جوامع دست یافت.
مصرف کالری کمتر برای افرادی که در تلاش هستند وزن بدن خود را کاهش دهند، بسیار مهم است و افزایش توانایی مغزی افراد برای واکنش نسبت به مسائل مختلف می تواند مانع از پرخوری افراد شود.

 

 

 

 

گزارش: روزنامه جام‌جم
نظرات 1 + ارسال نظر
کمال سه‌شنبه 29 آبان‌ماه سال 1386 ساعت 06:57 ب.ظ http://baroonedeltangi.blogsky.com

سلام
سعی کن بیشتر از خودت بگی به جای گزارش
بگو که دو راهیتو چی کار کردی
ازش گذشتی یا نه؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد